ONT I SVANKEN UNDER LÖPNING? SE HIT!

2013-07-07 @ 21:12:00
På sista tiden har jag haft besvär i underdelen av ryggen/svanken och det är sjukt irriterande när man är ute och löper. Det känns mest när man ökar takten att svanken tar mycket stryk så jag satte mig ner och sökte efter svar på olika forumsiter och träningsbloggar och kom förbi ett antal personer som haft samma problem och det kunde tydligen betyda på väldigt mycket så som:
 
*Är man starkare i magen och inte lika i ryggen så kunde det vara så att svanken inte klarade av lika mycket press under träning och då borde man förebygga problemet genom regelbundna core-träningar för att stabilisera bålen.
 
*Har man dålig löpteknik eller löparskor kunde det också bero på det. Bra löparskor är sjuuuuukt viktigt.
 
*Men det vanligaste anledningen bland löpare är att man har för korta höftböjarmuskler och kunde förebygga detta genom att stretcha ordentligt och förhoppningsvis slippa ryggont och det påstod även att man kunde springa snabbare då eftersom man var mjukare och det inte gjorde lika ont.
 
Jag tyckte att det passade min beskrivning ganska bra eftersom jag aldrig stretchar ordentligt som man borde efter alla benträningar jag haft så jag testade stretcha som det var förklarat och vipps så kände jag att det inte gjorde lika ont längre. Jag hade alltså under hela tiden sprungit och sprungit med inte fattat varför det gjorde så ont, men jag var tydligen bara för stel. Jag till och med satte rekordtid på mina 10km på 45min! =D
 
Wireless beats! Skön frihet när man löper.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0